torsdag 16 juni 2011

Passjakt

Jag anser mig själv vara en tämligen organiserad person med bra koll på var jag har viktiga saker. Följande händelse fick mig dock att börja undra om jag verkligen är så organiserad...

Vi ska som ni säkert alla vet åka utomlands. För detta krävs pass. Barnens pass beställdes och hämtades och jag och min man konstaterade lugnt att vi "bara" behövde hämta våra pass i bankfacket. Måndag var en bra dag att göra detta, (för att vara säkra på att vi inte står där på avresedagen och inser att banken är stängd och att vi glömt hämta våra pass.) Organiserad var ordet...
Av någon outgrundlig anledning är jag sen på måndag morgon och innan jag ska kasta mig i bilen på väg till jobbet kommer jag ihåg: Bankfacksnycklarna! Öppnar nyckelskåpet för att greppa dem i flykten men självklart är inte nycklarna där. Ringer maken som hävdar att de ska vara i nyckelskåpet. Rycker med mig två par omärkta nycklar och tänker att det kanske är någon av dem som passar och sticker till jobbet.

Innan lunch går jag in på banken, visar upp mina medhavda nycklar bara för att få reda på att ingen av dem är de rätta. Undrar stillsamt om inte banken har någon huvudnyckel och förklarar att våra pass ligger i bankfacket och att vi behöver dem innan lördag. Kvinnan bakom disken skakar på huvudet och informerar mig om att om jag inte hittar nyckeln måste de borra upp facket, och det kostar. Hon råder mig att åka hem och leta ordentligt.

Kommer hem och vänder upp och ner på mer eller mindre hela huset, garaget och båda förråden, men inga nycklar. Plötsligt kommer jag ihåg att sonen under en mindre avslappnad eftermiddag står vid nyckelskåpet och viftar med ett par nycklar och frågar om han får leka med dem. I vanliga fall skulle mitt svar varit nej, men just den här dagen orkade jag inte bråka om det. Han får låna dem om han lovar att lämna tillbaka dem på rätt ställe. Tror ni han gör det? Nej! Istället lägger han dem i lillasysters leksakshandväska som den arga mamman sedan slänger i soptunnan för att hon är så less på att alltid snubbla över den...Tror ni att den arga mamman kontrollerade innehållet i den lilla väskan innan den hamnade i soptunnan? Självklart inte.

Tisdag: Ringer banken för att boka tid för uppborrning av bankfack. Får beskedet att det går bra att komma dagen därpå. Tur!

Onsdag: infinner mig på banken för att borra upp bankfacket. Det tar vaktmästaren ett ganska bra tag att genomföra arbetet; bankfackslås är inte direkt gjorda för att bli uppborrade...
Bankfacket är äntligen öppet och medan vaktmästaren monterar en ny låscylinder öppnar jag lådan...i facket ligger bara ett pass, inte två...PANIK! Makens pass är där men var är mitt?
Kastar mig på cykeln och trampar hemåt i rasande fart, minns att jag åkt till Krakow och kommit hem igen, så förmodligen ligger passet hemma någonstans. Frågan är bara var, har ju som bekant vänt upp och ner på hela huset i jakten på bankfacksnycklarna men inte sett skymten av ett pass.

I höjd med logen sitter plötsligt en kråka mitt på cykelbanan. Jag hojtar men fågeln flyttar inte på sig och jag tänker minsann inte väja för en kråka. Smack! Kollisionen är ett faktum och den stackars kråkan flyger ner i diket.
Efter 10 minuters febrilt letande hittar jag äntligen mitt pass och kan andas ut...Nu kan vi åka!

Organiserad var ordet eller hur?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt underbart.... tänk om jag varit hemma och få uppleva denna händelse..det är inte ofta du är stressad min kära fru, men av dina meddelanden och ditt tonfall i telefon, så höredes en "viss " stresspunkt som var något förhöjd !!!. älskar dig

Frida sa...

Förlåt! Men jag skrattade så jag grät. Stackars fågel som var på fel plats vid fel tid.

Ha så trevligt på semestern!